خودشناسی بر أساس تیپ شخصیتی اینیاگرام

سلام همراهان گرامی

 

خود شناسی از طریق تیپ شخصیتی اینیا گرام

 

اینیاگرام دانشی باستانی است که اخیراً پا به عرصه های علوم انسانی گذاشته است . می گویند مولانا یکی از بزرگان در این علم بوده است .

اولین بار ، گرجیف با سفرهایی که به مصر ، ترکیه ، یونان ، هند ، افغانستان و از جمله ایران داشته است ؛ سرانجام این علم را به شکلی دسته بندی شده ، در اختیار علاقمندان به خودشناسی خصوصاً روانشناسان قرار داد .و با توصیف ویژگی های شخصیتی هر تیپ ، بر اساس طبقه بندی روانشناسی ، برای هر تیپ شخصیتی ، ویژگی های شخصیتی قائل شد .

واژه اینیاگرام بر می گردد به واژه ای یونانی که متشکل از دو بخش اینیا یعنی نُه و گرام به معنی وجه اسست . به این دلیل نه وجه نام دارد که شخصیت انسان را در نُه مدل و شکل بررسی کرده و به معرفی آن می پردازد .

در تیپ شخصیتی اینیاگرام ، هیچ از تیپ ها ب دیگری برتری و رجهان ندارد . بلکه از کدام ، نقاط قوت و ضعف خود را دارند . . و اما اگر ما آن ا را خوب بشناسیم ؛ توانایی این را پیدا می کنیم که با خود و با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنیم .

شخصیت شناسی اینیاگرام ، در واقع یک سفر است اما اینبار سفری داریم به درون خود ، سفری به اقیانوس بی منتهای خویشتن ، در این سفر ، ما با شناختن تیپ های نُه گانه شخصیتی، و خصوصیات مثبت او می توانیم در زندگی به دستاوردهای ایده آل خود برسیم و از آن ها بهرمند شویم و به تعبیر مولانا ، با جانی آشنا می شویم که این تیپ های شخصیتی پیراهن آن هستند .

 

خصوصیات تیپ اول اینیاگرام یا اناگرام

  • کمال گرا و مصلح : منظم – اصلاح گر – پایبند به اصول اخلاقی ، منتقد خود و دیگران ، کمال گرا ، حق به جانب ، اعتیاد به کار ، سخت کوش ، سخت گیر ، مبادی آداب ، وقت شناس و دقیق ، منتقد خود و دیگران ، جدی بودن در تصمیم گیری ها

 

کسانی که دارای تیپ اول از شخصیت شناسی اینیاگرام هستند ، به شدت از بروز اشتباه در کارها جلوگیری می کنند و تلاش دارند تا کارها به بهترین شکل ممکن انجام شوند . آن ها مدام به باید ها و نباید ها فکر می کنند و در کارها وظیفه شناسی را با استانداردهای اخلاقی بالا مد نظر دارند . دارای معیارهای درونی سرسختانه برای خود هستند و همه تلاش شان این است تا بر اساس آن استانداردها رفتار کنند و بر این اساس ، انتظارات بالایی از خود دارند . خود را مقید به انجام کارها ی مهوله ، بدون عیب و نقص و بدون فوت وقت می دانند .

 

خصوصیات تیپ دوم اینیاگرام یا اناگرام

کمک کننده و بخشنده : یاری دهنده ، دست و دل باز ، سخاوتمند ، همراه ، پشتیبان ، حامی ، مهربان ، تشویق کننده ، مشتاق به پرورش دیگران ،اهل  دوستی و معاشرت ، فداکار ، جوینده همدلی و تأیید ، مهر طلب ، امدادگر ، دلسوز

 

این تیپ های شخصیتی ، در واقع  با ابراز گری و کمک به دیگران ، به نوعی با دیگران رابطه ای احساسی بر قرار می کنند . آن ها به این ترتیب و با سازگار کردن خود با خواسته ی دیگران ، در واقع خواستار جلب محبت آن ها هستند آن ها از نیاز های خود بی اطلاع هستند طوری که رفع نیازهای خود را در گرو بر طرف کردن نیازهای دیگران می دانند . و لذا نیاز های خود را نادیده میگیرند . آن ها نقش مهمی در زندگی دیگران ایفا می کنند ت جایی که حضورشان برای دیگران ضروری می نماید . از این جهت قابلیت آن ها برای اینکه حامی و مراقبت کننده دیگران بشند ؛ بالاست .

 

خصویات تیپ سوم اینیاگرام یا اناگرام

 

موفق و بازیگر : هدف گرا ، نتیجه گرا ، عمل گرا ، اثرگذار ، کامیاب ،  فعال و پر انرژی ، ریاست طلب ،  پر شور و شوق ، شهرت طلب ، انگیزه بخش ، بلند پرواز ، جاه طلب ، بازی گر ، اجتناب از شکست ، تشنه موفقیت ، دارای اعتماد به نفس

 

این تیپ های شخصیتی تمایل دارند بهترین باشند . آن ها تمایل دارند تا به دلیل توانایی ها و موفقیت هایشان ، مورد علاقه دیگران باشند . اهل رقابتند و در عین حال هم تیمی خوبی در کارهای گروهی هستند .

آنان خود واقعی و هویت شغلی شان را با هم خلط می کنند و با کاری که انجام می دهند هم ذات پنداری می کنند . از اینرو بین خود واقعی و کاری که انجام می دهند سر در گم هستند .

این تیپ شخصیتی با اصالت ، خیر خواه ، فروتن و نیکوکار است .

 

خصوصیات تیپ چهارم اینیاگرام یا اناگرام

 

فرد گرا و رمانتیک : هنرمند ، درک شهودی بالا ، خیال پرداز ، اهل غبطه خوردن ، مستعد افسردگی ، گوشه گیر ، عزلت طلب ، مهربان ، خلاق ، آراسته ، مبادی آداب ، عاشق پیشه ، حساس ، خود ابراز کننده

 

این تیپ های شخصیتی ، جذب چیزهایی می شوند که در دسترس نیست و به دست آوردنشان دشوار است . آن ها دارای پارادوکس دافعه و جاذبه هستند . به این ترتیب که تلاش می کنند تا آنچه را که دوست دارند را بدست بیاورند و بعد ، از آن  رویگردان می شوند . در مورد بروز احساسات هم به همینگونه است ؛ به این معنی که در عین اینکه احساس فقدان و بی اعتنایی می کنند ؛ همزمان نیز حساسیت و عمق احساسات آنان افزایش می یابد و لذا می توانند با دیگران به خوبی همدلی کنند .

زندگی این تیپ شخصیتی ، با شور و خلاق است . با عادت ها ، تفریحات منحصر به فرد خود و خلق و خوی خاصی که دارند سر پوشی بر اعتماد به نفس ضعیف خود می گذارند . این افراد برای رهایی از وضعیت ملال آور ، به هنر و کارهای پر شور رو می آورند .

 

خصوصیات تیپ پنجم اینیاگرام یا اناگرام

 

کاشف و محقق : پژوهشگر ، خردمند ، ژرف اندیش ، تمرکز گرا ، کنجکاو ، جدی ، تحلیل گر ، مصمم ، استقلال جو ، متفکر ، دوست دار تنهایی ، حقیقت جو

 

این تیپ های شخصیتی ، دارای توانایی بالایی در تجزیه و تحلیل اطلاعات تخصصی هستند و قدرت را در داشتن علم و دانش می بینند . این تیپ شخصیتی علاقه بالایی به تفکر و تجسم ذهنی دارند و از این بابت از تنها بودن خسته نمی شوند . ترجیح می دهند مشاهده گر جریانات زندگی باشند و خود را با اتفاقات گذرا درگیر نکنند . از اینرو فاصله خود را با مسائل و رویدادهای زندگی ، حفظ می کنند ؛ چراکه همواره از بیرون به قضایا و اتفاقات اطراف نگاه می کنند . بنابراین ، این باور که تحت تأثیر ترس ها و تمنیات نفسانی قرار نخواهند گرفت را در ذهن خود دارند . آن ها تصمیم گیرنده های عالی و تحلیل گران قهاری هستند . تمای دارند که کارها و قرارهای شان از پیش تعیین شده باشد و برای آن ها برنامه ریزی داشته باشند .

خصوصیات تیپ ششم اینیاگرام یا اناگرام

 

شکاک و وفادار : وفادار ، متعهد ، مضطرب و بد گمان ، مسئولیت پذیر ، محافظه کار ، بدبین و منفی باف ، سازمان دهنده ، سخت کوش ، تیزبین ، شکاک ، متعهد به باور های خود ، عدالت پیشه ، معنویت گرا ، قابل اعتماد

 

این تیپ های شخصیتی ، به انگیزه های دیگران ، نگاه مشکوکانه ای دارند . بخصوص که طرف مقابل شان صاحب منصب باشند . آن ها اهداف متعالی دارند اما در عین حال ، کارها را در نیمه راه رها می کنند . و بیشتر از اینکه اقدام بکنند ؛ نتیجه کار را در ذهن می بینند . در واقه از عمل کردن می هراسند و طفره می روند . این تیپ شخصیتی زمانی که با موفقیت روبرو می شوند با ترس ها و نگرانی های زیادی مواجه می شوند . آن ها زمانی که به فرد یا هدف خاصی ، متعهد می شوند ، بسیار وفادار هستند .

آن ها همچنین به شدت بد بین و شکاک هستند و ذهنیت شان ” بله ، اما…. ” و ” شاید درست نباشد ” است . فکر می کنند دنیا برایشان تهدید آمیز است . و در محیط اطراف شان به دنبال سرنخی برای توجیه کردن این شک ها و نگرانی ها هستند .

این تیپ شخصیتی ، قادر است تا با روحیه تیمی بالایی که دارد ، سربازی وفادار و دوستی خوب باشد . او برای رسیدن به آرمان و اهداف خود ، به گونه ای تلاش می کند که گویی سود شخصی خودش در بین است .

 

خصوصیات تیپ شخصیتی هفتم اینیاگرام یا اناگرام

 

ماجراجو و خوش باش : تنوع طلب ، مشتاق ، اهل دل ، کلیت گرا ، خوش خو ، ساده لوح ، حواس پرت ، مسئولیت گریز ، اجتماعی ، اهل بریز و بپاش ، خود انگیخته ، پرکار

 

تیپ هفتم از شخصیت شناسی اینیاگرام انجام دادن کارهای جذاب و جدید را دوست دارند و معمولاً مشاغلی را انتخاب می کنند که هیجان انگیز باشد . این افراد به شدت از احساسات مفی و ناراحت کننده دوری می کنند و جایگزینش را احساسات لذت بخش و شاد می کنند . آن ها از انجام  کارهای مسئولیت پذیرانه که تعهد در آن است طفره می روند . در عین حال ماجرا جو و عاشق پیشه اند ؛ از محدودیت می ترسند و گزینه هایشان را از لحاظ عاطفی باز نگه دارند و مشتاق زندگی شگفت انگیزند این افراد معمولاً کارها را خوب شروع می کنند ولی به پایان نمی رسانند . افکار ، برنامه ها و اهداف زیادی در سر دارند و به آینده خوش بین هستند .

تیپ هفتمی ها ، توانایی تبدیل شدن به انسان ایده پرداز و نوگرا است .

 

خصوصیات تیپ هشتم اینیاگرام یا اناگرام

 

سلطه جو و چالشی : قدرتمند ، راسخ ، بااراده ، قاطع ، رک گو ، پرکار ، خشمگین ، رهبر ، مقابله گر ، بزرگ منش ، دارای روحیه شکست نا پذیر ، مستقل ، اهل عمل

 

تیپ هشتم اینیاگرام ، اهل جنگ و مبارزه است . آن ها به راحتی خشم خود را بروز می دهند و از ابراز قدرت ، ابایی ندارند . و برای مخالفان و کسانی که در برابرشان مقاومت می کنند ؛ احترام زیادی قائلند .

این افراد ، کنترل گری را دوست دارند . برای دفاع از خود ، با دیگران می جنگند . حمایت گران خوبی هستند چراکه بخاطر دوستان شان با دیگران مقابله می کنند .

این افراد قابلیت رهبری و رقابت با دیگران دارند . برای دوستان و امنیت افراد ارزش قائلند .

 

خصوصیات تیپ نهم شخصیتی اینیاگرام یا اناگرام

 

صلح طلب و میانجی : راحت طلب ، خونسرد ، کسل و بی حال ، مسالمت جو ، کم حرف ، قانع ، ساده و بی ریا ، پرخاشگر ، دلگرم کننده ، سازگار

 

تیپ نهی های شخصیت اینیاگرام ، توانایی بالایی در درک جنبه های گوناگون یک موضوع دارند . به طوری که در تصمیم گیزی ها هم موافق هستند و هم مخالف . به دلیل اینکه به نظر دیگران اهمیت می دهند ، از نظر و ایده خود ، غافل می شوند و از این جهت حامیان خوبی برای دیگران به حساب می آیند . فکر می کنند زمان زیادی برای انجام دادن کارها دارند و این باعث می شود تغییرات را به تأخیر بیندازند . و به تکرار عادت های پیشین ادامه دهند . تمایل به انکار کردن دارند و از کارهای بی اهمیت مثل تلویزیون دیدن ، مشروبات الکلی وغیره بهره می برند . نه گفتن برای این افراد دشوار است و برای کنترل شرایط از ابزارهایی مانند سماجت ، لجاجت ، صبوری و اتلاف وقت استفاده می کنند .

این تیپ شخصیتی این قابلیت را دارد که میانج عالی ، مشاوری طراز اول و مذاکره کننده ای بی نظیر باشند .

 

فاطمه پوراسماعیل

کوچ و دوست شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *