کاربرد تمامیت: مبتنی بر ذهن آگاهی

کاربرد تمامیت دو روش مبتنی بر ذهن آگاهی در کوچینگ

 

چگونه می توان در مقابل تجربه های استرس زا که ناشی از ترس است ، واکنش نشان داد- آیا باید با تفسیر مجدد تجربیات منفی علیه آن مبارزه کرد؟ یا به سادگی از موقعیت های مشکل ساز اجتناب کنید ؟

با مفهوم مربیگری ارائه شده در اینجا ، که ترکیبی از روش های مبتنی بر ذهن آگاهی اکت ( پذیرش درمان و تعهد )  و اینروویژن است ، روش دیگری نشان داده شده است .

پذیرش زمینه های مسئله ، نقطه آغاز دستیابی به تسکین و رشد مهارت ها در برخورد با احساسات ناخوشایند است .

در سال های اخیر ، تعداد زمینه های کاربردی و اهداف و اقدامات مربیگری متنوع تر شده است . گروه های هدف جدید اضافه می شوند و روش هایی که در کوچینگ استفاده می شود متنوع است .

رویه های مجاور ، رویکردهای مربیگری را تحت تأثیر قرار قرار داده و غنی سازی کرده اند .

بخصوص بین مربیگری و روان درمانی رابطه نزدیک وجود دارد . هدف هر دو روش تغییر رفتار ، احساس و تفکر است

از نظر تاریخی ، توسعه چنین روشهای تغییر عمدتاً در محیط روان درمانی صورت می گرفت . به ویژه امروزه که روش شناسی درمانی از یافته های علمی و تجربی که به سرعت در حال رشد است بهرمند می شود ( به عنوان مثال از علوم اعصاب ) ،

مربیگری از بسیاری از تحولات روش شناختی جدید از روان درمانی بهرمند می شود .

 

تغییر پارادایم در روان درمانی

یک تغییر که در اینجا شایان توجه ویژه است ، اصطلاحاً “موج سوم در رفتار درمانی” است.

تئوری یادگیری الهام بخش اولین قدم ها در “رفتار درمانی کلاسیک” بود. از اینرو رفتار انسان در درجه اول به عنوان یک واکنش شرطی به محرک های خارجی یا داخلی تلقی می شود .در طول این مرحله ، درمان گران رفتاری از تلاش برای ایجاد  و توسعه فرایند های درون روانشناختی خودداری کردند – بنابراین این ها به عنوان “جعبه سیاه” در نظر گرفته شدند.

در موج دوم، این محدودیت برطرف شد و رویدادهای درونی- روانی در روند درمانی “درمان رفتاری شناختی” گنجانده شد. اصطلاحاتی مانند احساس، انگیزه، شخصیت، خصوصیات نیز اکنون بخشی از واژگان بوده و موضوع عمل درمانی نیز شده است. امروز این روش، جریان اصلی رفتار درمانی را تشکیل می دهد.

 

این مطلب ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *